دکتر علیرضا مقتدری

فلوشیپ اینترونشنال درد

تفاوت های التهاب مفاصل پوکی استخوان و آرتروز بخش اول

علائم پوکی استخوان ، بیماری پوکی استخوان
پوکی استخوان یک بیماری ناتوان کننده است که استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد . آرتریت (التهاب مفاصل)، استئوآرتریت (آرتروز)، و استئوپروسیس (پوکی استخوان) موارد مشابهی نیستند. هر فردی که به این بیماری ها مبتلا است، از این مساله آگاه است. با این وجود، اشتباه گرفتن آنها با یکدیگر برای دیگران می تواند آسان باشد.التهاب مفاصل، آرتروز و پوکی استخوان شرایط پزشکی رایجی در دنیای امروز هستند. یکی از تشابهاتشان این است که زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنها قرار دارند.

این سه بیماری ماهیتی مزمن دارند، نمونه هایی انحطاطی محسوب می شوند و در حال حاضر، درمان موثری برای آنها وجود ندارد. با این وجود، داروهایی وجود دارند که می توانند نشانه های التهاب مفاصل، آرتروز و پوکی استخوان را بهبود ببخشند. افزون بر این، درمان هایی برای کمک به کاهش التهاب، بی حسی، یا درد در دسترس هستند.در ادامه با تفاوت بین التهاب مفاصل، آرتروز و پوکی استخوان بیشتر آشنا می شویم.

آرتروز
در میان بیماری های روماتیسمی، آرتروز شایعترین نمونه محسوب می شود. این بیماری در نتیجه انحطاط غضروف شکل می گیرد.غضروف بافتی است که انتهای استخوان های انسان را پوشش می دهد. غضروف قابلیت حرکت را در اختیار استخوان ها قرار می دهد، بدون این که آنها با یکدیگر تماسی داشته باشند. با این وجود، درد ناشی از آرتروز به طور معمول زمانی که فرد دراز کشیده یا در حالت استراحت قرار دارد، کاهش می یابد.

هنگامی که غضروف قدرت یا کیفیت خود را از دست می دهد، این می تواند موجب اصطکاک، درد، و التهاب شود. آرتروز در کفل ها، زانوها و قوزک پا (هر مکانی که پشتیبان وزن بدن است) بسیار شایع است.متاسفانه درمانی برای این شرایط وجود ندارد. در شرایطی که می توانید آهنگ پیشرفت بیماری را کند کنید، اما امکان توقف کامل آن وجود ندارد.

اگر به آرتروز مبتلا نیستید و قصد پیشگیری از آن را دارید، انجام ورزش های سبک و اجتناب از چاقی ایده خوبی محسوب می شود. همچنین، شما باید یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین C است را مصرف کنید، زیرا این ماده مغذی به تولید کلاژن کمک می کند.با این وجود، اگر به آرتروز نیز مبتلا شده اید، باید از دریافت ویتامین C یا مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، منیزیم، سیلیکون و گوگرد به میزان کافی اطمینان حاصل کنید
تفاوت های التهاب مفاصل پوکی استخوان و آرتروز بخش 2