هالوکس والگوس یا قوز شست چیست ؟

برجستگی یا کجی شست پا چگونه درمان میشود
انحراف شست پدیده شایعی در انگشتان پا است و در 90 درصد موارد در زنان اتفاق میفتد.
کجی شست پا را هالوکس والگوس مینامند. هالوکس به معنای شست بوده و والگوس به معنای انحراف به سمت خارج است.

علت برجسته شدن شست پا یا هالوکس والگوس چیست ؟
این بیماری ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد. بیمار ممکن است همین مشکل را در پدر یا مادر یا خواهر و برادر خود هم ببیند. پوشیدن کفش نامناسب مثل کفش هایی با پنجه تنگ و باریک و کفش های پاشنه بلند از مهم ترین علل ایجاد کننده این بیماری است. متاسفانه 90 درصد زنان کفش هایی میپوشند که برایشان تنگ است.

درمان هالوکس والگوس
اغلب موارد انحراف شست پا بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان هستند. پزشک ارتوپد معمولاً در ابتدا سعی میکند بدون انجام عمل جراحی این عارضه را درمان کند و تنها در صورت عدم موفقیت، ممکن است تصمیم به استفاده از جراحی بگیرد.طبق یک قاعده کلی اگر انحراف شست پا درد نداشته باشد لزوما نیاز به عمل جراحی ندارد. حتی در مواردی که این انحراف همراه درد باشد در بسیاری اوقات میتوان با پوشیدن کفش مناسب درد را از بین برد.

در پوشیدن کفش به نکات زیر دقت کنید.

1. هیچوقت معیار شما برای انتخاب اندازه کفش شماره ای که روی آن نوشته شده است نباشد. این اندازه ها بر حسب شکل و سازنده کفش متفاوت است.
  2. همیشه کفش را به پا کرده و امتحان کنید. کفشی را انتخاب کنید که تا حد امکان به شکل پایتان باشد. در بسیاری افراد یک پا بزرگتر از پای دیگر است. کفشتان را برحسب پای بزرگترتان انتخاب کنید.
  3. کفش را در عصر ها بخرید چون در این موقع از روز پای شما در حداکثر اندازه خود است.

آیا جراحی انحراف شست پا به شما کمک می کند ؟
قاعده کلی، شروع درمان با روش های غیر جراحی است. اگر این روش ها موثر واقع نشدند عمل جراحی میتواند به شما کمک کند. 90-85 درصد کسانی که برای درمان انحراف شست جراحی شده اند از نتیجه درمان راضی هستند.

هالوکس والگوس یا قوز شست چیست ؟